×

Nietzsche'nin Müzik Üzerine Düşünceleri Kitap

Pierre Lassarre

4944

20,00 TL

%10 kampanyalı fiyatı
18,00 TL

Peşin fiyatına taksit fırsatları için tıklayınız

En geç 23 Mayıs Perşembe günü kargoya verilecektir.

Nietzsche'nin Müzik Üzerine Düşünceleri

Nietzsche'nin düşünce evreninde müzik daima büyük bir yer tutar. Yazarlık yaşamının başlarında müziksel esini ve müzik heyecanını metafizik gerçekliklerin bir aracısı gibi almıştır. İnsan aklının gelişiminde ve insan ruhunun oluşumunda müziği daima ön planda tutmuştur. Müzik, o dönemde, onun düşün dünyasının neredeyse tümünü kapsıyordu. "Müziğin derinliklerinde doğmuş olanlar ve bu dünya ile ilişkileri temelde müzikle kurulmuş olanlar" için yazıyordu denebilir.

Basından

Eski Yunan, hatta çok daha öncesinden bugüne göz attığımızda, şöyle bir çırpıda sayabileceğimiz ünlü filozoflardan birçoğunun müzikle az ya da çok ilgilenmiş, bu konuda birşeyler söylemiş olduklarını görürüz: Konfiçyus, Sokrates, Pitagoras, Platon, Aristoteles, Boethius, St. Augustine, St. Thomas Aquinas, Keplar, Descartes, Leibniz, Kant, Hegel, Schopenhauer, Nietsche... Çağdaş düşünürleri de katarsak daha niceleri (bunlardan birçoğunun müzik teorisine doğrudan katkıları da olmuştur). Pierre Lasarre'nin deyişiyle, "bütün sanatlar içinde yapısı gereği, insan duyularını en çok avucu içine alan, fiziksel olarak insanı büyüleme gücü en yüksek sanattır müzik". Demek ki müzik uygar toplumlarda salt bir zevk olarak bir süreden beri aldığı yeri hak ediyor, bu görüşe göre... "mayası bütün estetik yapıların mayası olan ve diğer bütün sanatları doğuran" müzik sanatı'nın filozofların bu kadar ilgisini çekmesi hiç de şaşırtıcı değil.

İnsanı müziğin anlamı ve yaşam üzerindeki etkileri üzerine derin düşüncelere sürükleyen böyle bir kitabı okumak, müzikle ilgilenen herkes için uyarıcı, hatta heyecan verici olmalı.
(Yavuz Oymak, Jazz, Nisan-Mayıs-Haziran 1997, sayı:6).

Kitaptan Bir Bölüm

Eğer müzik akla ve duygunun üst katlarına seslenmemiş olsaydı ona sanat diyemezdik, onu basit gösteri danslarının estetik katına alırdık. Bütün sanatlar içinde, yapısı gereği, insan duyularını en çok avucu içine alan, fiziksel olarak insanı büyüleme gücü en yüksek olan sanattır müzik. Seslerin aklın üzerinde büyük bir güç kurması, hareketin duyuları körüklemesi, bilgili ama çığırından çıkmış bir müziğin bizde bırakacağı duyu sarhoşluğu, bu tür müziğin başlıca niteliğidir. Bu sarhoşluk sadece estetik değildir, dinleyicinin düşünce bütünlüğünü ve irade gücünü elinden alır. Müzikten alınan bu tür bir zevk nitelik bakımından değil, sadece yoğunluk olarak uyuşturuculardan farklıdır. O yasalar, o sağlam, ebedi yasalar, sayıların kutsallığı kadar sağlıklı yasalar, seslerin çekiciliği ve zenginliğini dengeleyen o müzik yasaları -bunlar ne derece güçlü ve yoğun olurlarsa olsunlar- hangileridir? Bu yüce ve kaçınılmaz görüşe göre Wagner'in müzikte yaptığı, hiç değilse başlattığı devrimin anlamı ve değeri nedir? Uygar toplumlarda müziğin salt bir zevk olarak bir süreden beri aldığı yer konusunda ne düşünebiliriz?


Sayfa Sayısı: 96
Baskı Yılı: 1997
Dili: Türkçe
Yayınevi: Pan Yayıncılık


Türkçe (Orjinal Dili:Fransızca)
96 s. -- 1. Hamur-- ISBN : 9789757652526


Çeviri : İlhan Usmanbaş

Çok Satanlar